Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Polub nas na Facebooku!       

x


Zdjęcie

wiewiorki odslona druga czyli chwila dla szumofoba


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 robkiz

robkiz

Napisano 19 grudzień 2008 - 10:46

Witam
Wstepow robic nie zamierzam nie jestem specem wiec wykladu nie bedzie. Na temat szumu na fotkach mozna poczytac w necie dosc. Problem jego usuwania jednak pozostaje. Pozwole sobie wiec pokazac w jaki sposob nauczylem sobie z nim radzic. Najczesciej po prostu odszumiam lekko po wywolaniu w jakims odszumiaczu i starcza. Czasem jednak nie starcza i troche mi czasu zajelo zanim znalazlem sposob. Stad mam nadzieje ze sie moze komu przydadza te moje dywagacje.

Sposob nieco pracochlonny(15 minut trzeba poswiecic) wiec stosuje go raczej w wyjatkowych przypadkach. Ostatnio taki przypadek mialem fotografujac wiewiory w beznadzienym swietle.

iso1600, f4.5, 120mm, -1.33EV

Po zaladowaniu do DPP(canonowski konwerter rawow)-w takich warunkach albo robimy w rawach albo idziemy do domu-dostajemy taki obraz:

1
Dołączona grafika

Wywolujemy rawa na standardowych ustawieniach konwertera:
2
Dołączona grafika

Aha znaczy w taki sposob nie ma sensu. W przypadku zdjec trudniejszych czy po prostu nieco innych niz wszystkie automatyka traci racje bytu.
Oto co mozna zrobic:

- wywolanie z minimanlym odszumianiem(2/10) i ostrzeniem(1/10) oraz znikoma korekcja oprocz swiatla(+1,5) do tiffa(najlepiej) i wrzucamy do gimpa(czy co tam kto ma)

- w gimpie kopiujemy warstwe i w gornej nakladamy maske biala bez przezroczystosci po czym ciemnym pedzlem wycinamy wiewiore. wylaczajac dolna warstwe latwiej ocenic efekty - jak na screenie ponizej

- klaczki pojedyncze i wasiki wycinam miekkim pedzlem z kryciem ponizej 30% kikaktornie lekko pociagajac, miejsca wyrazne i ostre wycinam twardym pedzlem krycie 100% dla ostrych kontrastowych krawedzi. tu sie trzeba nieco pobawic ale lepiej sie przylozyc niz skopac

3
tak to wyglada:
Dołączona grafika

- zastosuj maske warstwy, wprowadz ewentualne korekty(tutaj wysteplowalem patyka w prawym dolnym) i rozmywamy warstwe
- najlepsze selektywne rozmycie gaussa dzieki temu krawedzie maski sa niezmiekczone wartosci trzeba probowac samemu tutaj promien jakies 50 delta 40 ten etap bardzo sie ciaaagnie nawet na dosc szybkim kompie
- przechodzimy do dolnej warstwy (najlepiej odznaczyc gorna klikajac w oczko) wprowadzamy odpowiednie korekty tutaj: minimalne odszumianie i rownie znikome wyosrzanie,lekkie rozjasnienie cieni, poprawa kontrastow - wszystko bardzo, bardzo delikatne.
- "zapalamy" gorna warstwe i voila teraz ewentualnie drobne korekty, kolory czy co tam trzeba.
laczymy obie warstwy i zapisujemy plik:

4
Dołączona grafika

Uwaga: fotografowanie w taki sposob iso + ujemna korekta daje na odpowiednik forsowanego iso w niektorych puszkach (tzw tryby Hi). W tym przypadku byloby to co najmniej iso3200 ktorego moj aparat nie ma naturalnie. W tych warunkach najwiekszy klopot jest z ostroscia. Intensywne odszumianie prowadzi w plastikowych fotek bez szczegolow. Ten sposob pozwala uzyskac sensowna fotke nawet w tak beznadziejnych warunkach.
Uwaga2: teraz (na innym monitorze) widze ze wywolalbym z nieco wieksza korekta na + coby pozbyc sie cieni na lakpach.

Mam nadzieje ze sie przyda. Zachecam do dyskusji. Oczywiscie chetnie udostepnie rawa do zabawy.
Pozdrawiam
Robert

#2 nebari (Piotr)

nebari
  • Lokalizacja:
    Nowa Sarzyna

Napisano 19 grudzień 2008 - 11:41

robkiz, ciekawy tutek dla gimp'owców jak tylko będzie okazja to sprawdze czy prawdę piszesz hehehe :mrgreen:

https://www.facebook...s.Piotr.Majder/

|BODY - CANON EOS 450D | CANON EOS 70D | Minolta A-2 |
|SZKŁO - SIGMA 70-300 APO DG Macro | SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC MACRO |
|INNE - system Cokin -P, pierścienie pośrednie |


#3 chemik (Krzysztof Krahel)

chemik
  • Lokalizacja:
    Białystok

Napisano 19 grudzień 2008 - 11:58

U mnie wygląda bardzo podobnie, tylko że zamiast rozmycia gaussa stosuje filtr odszumający (używam Photoshopa Elementsa 7) na górnej warstwie (w tej co jest "wycinane okienko") a dolną ostrzę. Póżniej już tylko łączenie warstw, stopniowe zmniejszanie z ostrzeniem i zapis dla web :-P
Co do końcowego zdjęcia zastanawia mnie tylko ta większa nieostrość na pierwszym planie, trochę to dziwnie wygląda. Jakby rozmycie było naprawdę duże.
http://chemik12.blogspot.com/
http://krahel.cba.pl/


Canon 40D + C 50/1.8 ,C 400/5.6, T 17-50/2,8

#4 Mikouak

Mikouak
  • Lokalizacja:
    Legionowo/Zegrze

Napisano 19 grudzień 2008 - 12:00

Na pewno ściemnia, za dobrze ta wiewióra wyszła! :happy:
A tak na poważnie, fajny tutorial. Ja też chętnie przetestuję. Przyda mi się podszkolenie w temacie obróbki w Gimpie.
7D; 10-20; 50/1,8; 55/1,4; 100/2,8; 400/5,6
...:: http://www.jakzobrazka.pl ::...

#5 piotrek72t

piotrek72t
  • Użytkownik
  • 763 postów
  • Lokalizacja:
    Szczecin

Napisano 19 grudzień 2008 - 13:17

Wstepow robic nie zamierzam nie jestem specem wiec wykladu nie bedzie

- i być może dlatego "przepis" jest przejrzysty, jasny i zrozumiały. :-D
Piotr Talarczyk Canon 5D II + optyka Canon

#6 robkiz

robkiz

Napisano 19 grudzień 2008 - 13:27

Ciesze sie chlopaki ze sie podobalo :mrgreen:.
Chemik rozmycie owszem bylo przesadnie duze ale chodzilo jeno o ukazanie sposobu. Fotki ktore wstawiam do ogladania traktuje nieco lagodniej.
Co znaczy stopniowe zmniejszanie? Robisz to po kawalku?
Robert

#7 chemik (Krzysztof Krahel)

chemik
  • Lokalizacja:
    Białystok

Napisano 19 grudzień 2008 - 14:14

Pisząc stopniowo mam na myśli stopniowe zmniejszanie zdjęcia i na każdym etapie ostrzenie z coraz to łagodniszymi parematrami Unsharp Masking (USM). Przykładowo pełna klatka z Canona 40D ma rozdzielczość: 3888 x 2592. Ale nie zawsze udaje się zrobić tak zdjęcie, by nie trzeba było cropować. Powiedzmy że po cropowaniu mamy zdjęcie o rozdzielczości 3000 x 2000. Ostrzymy za pomocą Unsharp Masking (USM):
- wartość: 100%
- promień: 1,0
- próg: 1
Następnie zmniejszamy do rozdzielczości: 2000 x 1333 i znów ostrzymy za pomocą Unsharp Masking (USM). Tym razem jednak już stosujemy łagodniejsze parametry, np.:
- wartość: 70%
- promień: 0,7
- próg: 1
I znów zmniejszamy. Tym razem do rozdzielczości: 1500 x 1000 i kolejne ostrzenie:
- wartość: 50%
- promień: 0,5
- próg: 1
I jeszcze raz zmniejszamy: 800 x 533. Ostatnie ostrzenie:
- wartość: 50%
- promień: 0,3
- próg: 1
Teraz tak zmniejszone zdjęcie zapisuję dla web. Oczywiście parametry USM zostały podane przykładowo, każdy może dobrać sobie doświadczalnie.
http://chemik12.blogspot.com/
http://krahel.cba.pl/


Canon 40D + C 50/1.8 ,C 400/5.6, T 17-50/2,8

#8 oszo

oszo
  • Użytkownik
  • 151 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolska

Napisano 19 grudzień 2008 - 15:53

Ja odszumiam w Noiseware Community Edotion jest freeware.
Prosty a skuteczny.
Nikon D300, N 70-300 VR, N 18-70, N 105 D Micro, S 50-500

#9 gdc

gdc
  • Użytkownik
  • 311 postów

Napisano 24 grudzień 2008 - 21:55

Szumy mozna usunąc tez tylko z niektórych kanałów. W trybie RGB jest to najczęsciej niebieski lub zielony.
Fajnie jest tez przejśc na system LAB i odszumiac lub ostrzyć tylko w kanale lightness.

#10 robkiz

robkiz

Napisano 25 grudzień 2008 - 19:28

oszo Noiseware jest swietnym programem. Tez go stosuje, niestety przy intensywnym odszumianiu efekt jest nieciekawy - zdjecie wyglada nieco plastikowo.
gdc Masz racje, zwlaszcza jesli chcemy przerobic zjecie na b/w nalezy zwracac uwage na poziom szumow w kanalach. Gdzies czytalem ze zmiana na LAB i ponowna konwersja powoduje utrate jakosci. Ale nie wiem jak to z tym jest.
Okazuje sie ze jest wiele roznych sposobow ciekaw jestem czy sa ktores szczegolnie uniwersalne czy tez moze trzeba je stosowac w roznych sytuacjach.
Robert

#11 fotosc

fotosc

Napisano 26 grudzień 2008 - 18:25

ja bym to w rawie rozjasnil i od razu odszumil przy przetwrzaniu na tiff :) potem jak by bylo malo , a by bylo , to po zakonczeniu kosmetyki w PS po wyosrzzeniu jeszcze raz odszumil w PS :)





Podobne tematy Collapse

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych