Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem


Zdjęcie

konkursy - jak daleka ingerencja jest dopudszczalna ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
63 odpowiedzi w tym temacie

#41 korba

korba
  • Użytkownik
  • 888 postów
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 28 styczeń 2008 - 22:14

Wiernym w 100% napewno nigdy, ale ja się będę starał żeby była jak najwierniejsza :-) IMHO powinno się pisać, że zdjęcie jest poważnie zmodyfikowane jak już się eksperymentuje.


:) no to zgadzamy się w obu kwestiach
1) ja też staram się, żeby fotka była jak najwierniejsza (choć nie ukrywam kilka razy wystemplowałem jakieś nieostre gałązki ;-) - nigdy taka fotka nie poszła na żaden konkurs)
2) Juza przecież napisał, że zdjęcie było poważnie zmodyfikowane ;-) opisał nawet tę modyfikację krok po kroku :-D
Canon 400D + Tamron 55-200 i coś krótszego (50 1.8)

#42 Mortis

Mortis
  • Lokalizacja:
    Olsztyn

Napisano 29 styczeń 2008 - 00:22

roznie to bywa z ta ingerencja.. W olsztynie odbywa sie corocznie ciekawy konkurs, 'otwarte mistrzostwa fotograficzne'. W tym roku pokusilem sie by wyslac swoje zdjecia.. oczywiscie w regulaminie byl zapis ze zdjecia nie moga byc poddawane obrobce (juz nie pamietam dokladnie jaki byl ten zapis).. W kazdym razie niesiony mlodziencza pasja, idealami, i zasadami balem sie choziazby otworzyc wybrane przezemnie zdjecia w ps'ie, czego tez w koncu nie zrobilem.. Wpisowe 30 zl, 2 odbitki po 18 zl kazda. (dla mnie to kurcze calkiem powazne pieniadze :) ). Nadszedl w koncu dzien rozstrzygniecia konkursu.. nie moglem byc na otwarciu wystawy pokonkursowej, ale moj informator doniosl mi, ze nie ma tam moich zdjec. Coz, pomyslalem, moze za rok.. w koncu zaden ze mnie fotograf :) I wszstko byloby ok, gdyby nie zdjecia ktore wygraly, badz zajely wyroznienia... same photoshopy ;/;/ i to takie bezczelne... na przyklad zdjecie lawki, nad lawka sciana, gdzie na malym kryciu i oddzielnej warstwie wklejone bylo zdjecie jakis osob. No przeciez to jakis zart.. Ale przynajmiej mam co na sciane powiesic :)
World is a lonely place - you're on your own.

#43 Raven

Raven
  • Małomówny
  • 35 postów
  • Lokalizacja:
    Wrocław

Napisano 29 styczeń 2008 - 11:12

2) Juza przecież napisał, że zdjęcie było poważnie zmodyfikowane ;-) opisał nawet tę modyfikację krok po kroku :-D

No tak, ale czy to jest jeszcze zdjęcie? Dla mnie to fotomontaż :-) Poważna modyfikacja to ślęczenie nad kontrastami, barwami, filtrami, krzywymi, efektami itp. Ale jak już mówiłem wcześniej, każdy sobie wytycza (lub nie) granice gdzie indziej :beer:
Pentax K100D Super, kit 18-55, sigma 70-300, metz 44 mz-2

#44 BlueDun

BlueDun
  • Lokalizacja:
    wawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 11:18

Raven, masz racje .

Mortis, może tam było napisane odwrotnie ?, że ma byc ingerencja ?
oto przykład ,rzadki i mozna się pomylić w pierwszej interpretacjii:

"
Cztery pory roku w (foto)grafice - (foto)grafika sposobem na długie zimowe wieczory

Zróbmy coś, żeby zima w tym roku była inna. Może bardziej kolorowa? Cieplejsza? A może właśnie typowa, tradycyjna, biała i puchata? Jaką zimę Ty chciałbyś przeżyć? Jak Ty ją widzisz?

Stwórz zimową grafikę na podstawie fotografii i pokaż nam i naszym czytelnikom, że ta pora roku też może być piękna!

Ogłaszamy nowy konkurs. Tym razem będzie to konkurs czteroetapowy zakończony wielkim Grand Prix. Każda część rozpoczyna się wraz z kolejną porą roku, a z prac, które zwycięża w poszczególnych etapach wyłonimy mistrza (foto)grafiki. Do konkursu można przystąpić w dowolnym etapie lub brać udział we wszystkich. Na jeden temat autor może przesłać maksymalnie 3 swoje prace.

W każdej z czterech części nagrodą główną będzie miesięczny kurs Photoshopa dla zaawansowanych ufundowany przez Europejską Akademię Fotografii oraz roczna prenumerata magazynu .psd. Nagroda za zajęcie II miejsca to roczna prenumerata .psd, natomiast za zajęcie III miejsca autor otrzyma aktualny numer naszego magazynu.

Konkurs zakończy się wielkim Grand Prix, w którym nagrodą będzie m.in. udział w czteromiesięcznych warsztatach fotografii cyfrowej.

W konkursie będziemy oceniać profesjonalizm, estetykę wykonania, pomysłowość oraz zgodność z tematem.

Technika wykonania prac jest dowolna, ale muszą być one oparte na zdjęciach i nie może zabraknąć w nich Photoshopa.

Format nadsyłanych prac to pliki poglądowe .jpg 72dpi i pliki do druku 300dpi; wielkość przesyłki do 5MB

Prace konkursowe prosimy przesyłać na adres e-mailowy: competition_psd@software.com.pl do 02.II.2008r."

:mrgreen:

#45 jpk

jpk
  • Małomówny
  • 15 postów
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 13:52

Dyskusja nadzwyczaj ciekawa, nie pierwsza zresztą na ten temat, więc chyba zaryzykuję i swoje 3 grosze też wtrącę... :-)
Ponieważ praktycznie całe swoje życie fotograficzne spędziłem z analogiem w ręku, a zdigitalizowałem się trochę ponad 2 lata temu, nic więc dziwnego, że czuję się bardzo mocno powiązany emocjonalnie z "tamtą" epoką i wszelkie moje przemyślenia zawsze będą skażone sentymentem do celuloidu pokrytego żelatyną. Bez fałszywej skromności mogę powiedzieć, że technikę ciemniową - zarówno negatywową, jak i pozytywową - miałem opanowaną w stopniu wyższym od średniej krajowej, jakkolwiek zdjęcia zawsze robiłem "średnie" i nigdy nie wyszedłem poza stadium zaawansowanego amatora.
I tak proces tworzenia zdjęcia wyglądał u mnie następująco:
1. Naświetlenie - czyli ustawić na aparacie wszystko co potrzeba i nacisnąć spust migawki.
2. Wywołanie negatywu. I tu zaczyna się pierwsza ingerencja w naturę: przy oświetleniu kontrastowym negatyw dostawał znacznie więcej światła na wstępie, za to znacznie mniej minut kąpieli, przy badziewnej pogodzie w głębi lasu - przeciwnie wprost.
3. Wykonanie odbitki. We wczesnych latach w użyciu było 5 gradacji papieru, później przyszła wygoda w postaci Multigrade'a i filtrów, albo głowicy barwnej. Oprócz doboru kontrastu równiez wyłącznie ode mnie zależało ile papier dostanie światła, czyli jaka będzie średnia gęstość ogólna otzrymanego obrazu. W kolorze dochodziła jeszcze filtracja wstępna, czyli wpływ na tonalność, która wcale niekoniecznie musiała być zgodna z rzeczywistością, dobierało się ją tak, aby osiągnąć jak najlepszy odbiór zdjęcia. No i oczywiście zabawa paluszkami, tekturkami, watą na drucie i co tam było pod ręką w zbożnym celu przymaskowania fargmentów, które uparły się stracić szczegóły w cieniach...

A teraz konkluzja: czytając niektóre wypowiedzi fanów techniki analogowej (do których ciągle zaliczam moją skromną osobę) mam czasami wrażenie, że ktoś chce, żebym czuł się UPOŚLEDZONY i nie mógł korzystać z narzędzi, do których przyzwyczaiłem się przez 36 lat siedzenia w ciemni...

Wywoływanie RAW'a - ingerencja w obraz jak najbardziej dozwolona, podobnie jak przy wywoływaniu negatywu.
Zmiana w programie graficznym jasności, kontrastu, nasycenia, balansu - jak najbardziej dozwolona, chyba że również zabronimy robienia tego "na mokro".
Rozjaśnianie i przyciemnianie selektywne - chciałbym mieć tyle włosów na głowie ile razy maskowałem fragmenty papieru... :-D
Kadrowanie - chyba nigdy w życiu nie zdarzyło mi się zrobić odbitki z pełnej klatki i zupełnie nie widze powodu, dla którego miałbym z tej metody poprawiania kompozycji rezygnować po przejściu na technikę cyfrową.
Stemplowanie - kiedyś nazywało się to retuszem i świaczyło o wielkiej biegłości technicznej fotogrfującego, teraz czasami wyśmiewane i potępiane. Oczywiście nie mówię tu o DOMALOWYWANIU fragmentów zdjęcia, tylko usuwaniu np. kurzu z matrycy, albo niedopałka leżącego na pierwszym planie i przegapionego w momencie fotografowania.

Jeżeli naciskam spust migawki, to najczęściej dlatego, że zobaczyłem coś, co zrobiło na mnie tak duże wrażenie, że chciałem się nim podzielić z innymi. I przygotowując obraz do prezentacji staram się jak najlepiej i najwierniej oddać właśnie to wrażenie.

A na komiec gratuluję wszystkim, którzy doczyatli do końca i nie usnęli... :lol:

#46 Halina

Halina
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:08

Nie tylko nie usnęli, ale przyklasnęli z całych sił. Bardzo dobrze to wyłożyłeś :clap: :girl4:

#47 BlueDun

BlueDun
  • Lokalizacja:
    wawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:14

tekst super ! ale chyba sprowokowany innym wątkiem mz

http://www.fotoprzyr... ... 170,30.htm

:bounce:

#48 Jackos (Jacek Zięba)

Jackos
  • Lokalizacja:
    Ostrołęka

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:22

Hmm... a ja myślę, że fotografia nie jest i nigdy nie będzie wiernym oddaniem rzeczywistości.

Wiernym w 100% napewno nigdy, ale ja się będę starał żeby była jak najwierniejsza :-)

Czyli chcąc nie chcąc będziesz musiał poślęczeć chwilę nad krzywymi, kontrastem, poziomami itp, żeby uzyskać efekt jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę z ograniczeń sprzętowych w fotografii :-)

#49 Halina

Halina
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:36

BlueDun, faktycznie, ale jesteś czujny. No ale ponieważ to ważny głos w dyskusji to może moderator przeniesie, gdzie trzeba?

#50 jpk

jpk
  • Małomówny
  • 15 postów
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:37

O, rany... Ale dałem ciała... :oops:

Po prostu za długo psałem i mnie w miedzyczasie wylogowało (na szczęście sobie zapisałem cały tekst) a po ponownym zalogowaniu wszedłem pod inny wątek.

Co mi teraz radzicie, wklejać do tamtego, czy zostawić tak, jak jest?

#51 Roby

Roby
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:42

Co mi teraz radzicie, wklejać do tamtego, czy zostawić tak, jak jest?

Można przenieść, żaden problem.

#52 jpk

jpk
  • Małomówny
  • 15 postów
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 14:43

To ja poproszę... :-)

#53 morav

morav
  • Lokalizacja:
    świętokrzyskie

Napisano 29 styczeń 2008 - 17:24

Wywoływanie RAW'a - ingerencja w obraz jak najbardziej dozwolona, podobnie jak przy wywoływaniu negatywu.
Zmiana w programie graficznym jasności, kontrastu, nasycenia, balansu - jak najbardziej dozwolona, chyba że również zabronimy robienia tego "na mokro".
Rozjaśnianie i przyciemnianie selektywne - chciałbym mieć tyle włosów na głowie ile razy maskowałem fragmenty papieru... :-D
Kadrowanie - chyba nigdy w życiu nie zdarzyło mi się zrobić odbitki z pełnej klatki i zupełnie nie widze powodu, dla którego miałbym z tej metody poprawiania kompozycji rezygnować po przejściu na technikę cyfrową.
Stemplowanie - kiedyś nazywało się to retuszem i świaczyło o wielkiej biegłości technicznej fotogrfującego, teraz czasami wyśmiewane i potępiane. Oczywiście nie mówię tu o DOMALOWYWANIU fragmentów zdjęcia, tylko usuwaniu np. kurzu z matrycy, albo niedopałka leżącego na pierwszym planie i przegapionego w momencie fotografowania.

:thumbsup:

#54 Monastor

Monastor
  • Lokalizacja:
    Szczecin/Poznań

Napisano 29 styczeń 2008 - 17:48

Co do zdjęcia z tymi czaplami.

Nie zamierzam gościa krytykować aż nie zrobię takiego zdjęcia, jak to z którego wyszedł przy obróbce ;-)

#55 BlueDun

BlueDun
  • Lokalizacja:
    wawa

Napisano 29 styczeń 2008 - 18:10

Monastor, zrobisz, uwierz mi ,jeszcze lepsze , tylko chciej (czytaj - czatuj, czatuj , czatuj), aż sie dziwie ,że taką kryptoreklame jakiemuś plastusiowi robimy , jakbyśmy nie mieli szczytnych polskich wzorców do naśladowania .
Zgodnie z punktem 7. regulaminu, ten użytkownik został usunięty z forum.

#56 michalv (Michał Vogelgesang)

michalv
  • Lokalizacja:
    Ostrów Mazowiecka

Napisano 29 styczeń 2008 - 21:27

jpk, przeczytałem Twój post z zaciekawieniem. Wg mnie masz 100% racji. Nigdy nie bawiłem się fotografią analogową, ale robil to mój ojciec i dziadek. Przypomnialeś mi te czasy :-)

Sprzęt: NIKON D300; 18-70DX; Tamron 150-600; SIGMA 50/2.8 MACRO, SIGMA 10-20, AF-S 300/4 1.4 1.7
Moja wizytówka


#57 kacpero

kacpero
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 29 styczeń 2008 - 21:30

jpk, przeczytałem Twój post z zaciekawieniem. Wg mnie masz 100% racji. Nigdy nie bawiłem się fotografią analogową, ale robil to mój ojciec i dziadek. Przypomnialeś mi te czasy :-)

Ja pamiętam jak dawno temu w ciemni dorabiałem pełnię księżyca pod powiększalnikiem za pomocą monety 1zł A dało się zrobić różne ciekawsze rzeczy. Teraz już tego nie potrafię z cyfrą bo mam wstręt do PS-a :-D

#58 Raven

Raven
  • Małomówny
  • 35 postów
  • Lokalizacja:
    Wrocław

Napisano 30 styczeń 2008 - 09:13

jpk, fajnie wyłożyłeś pewne sprawy. Mnie głównie chodzi o zachowanie autentyczności zdjęcia i nie przesadzanie z obróbką, tak żeby np. z jesieni nie zrobić wiosny ;-)
Pentax K100D Super, kit 18-55, sigma 70-300, metz 44 mz-2

#59 Qelka (Karolina Myroniuk)

Qelka
  • Lokalizacja:
    zachodniopomorskie

Napisano 11 styczeń 2009 - 20:12

mam pytanie odnośnie konkursu Puchalskiego cytuję :

"Wszystkie nadesłane zdjęcia nie mogą być wcześniej publikowane, a w przypadku fotografii zakwalifikowanych na wystawę – niepublikowane do czasu przyznania Grand Prix konkursu."

ktoś się orientuje czy chodzi o wszelaką publikacje , chodzi mi o to czy zdjęcie prezentowane na tym forum już nie może startować w tym konkursie ?

"Żyjemy w niebezpiecznej epoce. Ludzie zdobyli kontrolę nad przyrodą, zanim zdobyli kontrolę nad sobą."

 Albert Schweitzer (1875 - 1965)

 

http://myroniuk.wix.com/wildlife


#60 pkokocinski7

pkokocinski7
  • Użytkownik
  • 694 postów
  • Lokalizacja:
    Snowidowo

Napisano 11 styczeń 2009 - 20:16

Qelka, kolega wysyłał w zeszłym roku i podobno nie moga być nigdzie publikowane.
???? a skąd to pytanie :roll: 8-)
Przygotowywania do sezonu letniego w pełni: maskowanie jest, statyw też, tylko czatownie w budowie!





Podobne tematy Collapse

  Temat Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych