Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Polub nas na Facebooku!       

x


Zdjęcie

W KPN, gdzieś na styku wyobraźni z rzeczywistością...


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
52 odpowiedzi w tym temacie

#21 masko

masko
  • Lokalizacja:
    Lubelszczyzna

Napisano 18 maj 2009 - 22:19

jest i mój Guru!!! :bow:

#22 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 19 maj 2009 - 16:50

Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito

#23 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 24 maj 2009 - 13:46

Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito

#24 SCRUBBY

SCRUBBY
  • Użytkownik
  • 556 postów

Napisano 26 grudzień 2009 - 00:05

Choć zjeździłem KPN wszerz i prawie wzdłuż muszę powiedzieć, że nie miałem jeszcze przyjemności tak się wzruszyć widząc znajome miejsca w Twoich zdjęciach z mojego ulubionego miejsca, KPNu :) Dziękuję.
SCRUBBY - moje tracki GPS z różnych wypadów

C40D | S10-20 | C50 | C24-105L | Cokin | DIGIPOD A2841P | BH-15N | NEX-3, 16mm

#25 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 28 grudzień 2009 - 21:54

A dzięki za opinię.
Staram się postrzegać krajobrazy nie jako zbiór określonych elementów rzeczywistości (drzewo, łąka, pole, las, rzeka...), a raczej jako okeślone zdarzenia w czasie, których możemy doświadczać dzięki zmieniającemu się światłu.

#26 WildRoses

WildRoses
  • Lokalizacja:
    kujawsko-pomorskie

Napisano 29 grudzień 2009 - 16:19

Pyzik, widziałam już różne artykuły, publikacje, porady z gatunku "100 sposobów na..." fotografów krajobrazu, tych wielkich i mniej wielkich, ale po przeczytaniu Twojej drogi tworzenia zdjęć dochodzę do wniosku, że część z nich może się po prostu schować. Nie podajesz gotowego przepisu tylko wskazujesz co jest ważne. Dzięki.
Nikon i klamoty

#27 niemar

niemar
  • Lokalizacja:
    Kujawsko-Pomorskie

Napisano 30 grudzień 2009 - 11:19

Pyzik, świetny opis. Proszę o więcej!

Canon 5DIV, 6DII, 7DII, 50D, 40D, EF 17-40L, EF 400/5.6L, EF 70-200/4L, EF 24-70L, 85/1.8, YH324C.


#28 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 30 grudzień 2009 - 19:54

Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito

#29 WildRoses

WildRoses
  • Lokalizacja:
    kujawsko-pomorskie

Napisano 30 grudzień 2009 - 20:12

Pyzik, bardzo dziekuję za tak obszerną odpowiedź. MZ fotografia krajobrazu to jeden z trudniejszych działów fotografii - każdy element układanki musi być dokładnie przemyślany, od pory roku, dnia, godziny po każdy najmniejszy kamyk umieszczony w kadrze. Krajobraz to coś co dla wielu osób jest czymś zwyczajnym, oglądanym na codzień - nie ma mozliwości nadrobienia błędów unikalnością uchwyconego gatunku jak np. pantera śnieżna, którą każdy się będzie zachwycał bez względu na jakość zdjęcia. MZ cała sztuka polega na tym żeby tak uchwycić w kadrze to co wydaje się zwyczajne by człowiek, który widział dane miejsce wiele razy zachwycil się nim na nowo.
Najważniejsze to tak jak piszesz i o czym mam wrażenie wielu "pstrykaczy", do których i ja się zaliczam zapomina - swiatło. To ono maluje fotografię i czasem sekundy decydują o tym czy powstanie pocztówka, dzieło czy gniot. Pamiętam jedną z fotografii Freemana - smugi światła na płaskorzeźbie świątyni Angkor - zdjęcie, które można zrobić jak sam autor określił tylko w jednym ściśle określonym momencie.

Podoba mi się ten fragment Twojej wypowiedzi:

przez prawie godzinę gapiłem się na pnie sosen, obserwując jak zmienia się ich barwa pod wpływem padającego słońca i zastanawiając się, który odcień będzie najbardziej pasował do zieleni igieł

może to jest właśnie jeden z najważniejszych kluczy do dobrej fotografii krajobrazu? ;-)

Pozdrawiam
Nikon i klamoty

#30 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 02 styczeń 2010 - 15:35

Najważniejsze to tak jak piszesz i o czym mam wrażenie wielu "pstrykaczy", do których i ja się zaliczam zapomina - swiatło. To ono maluje fotografię i czasem sekundy decydują o tym czy powstanie pocztówka, dzieło czy gniot. Pamiętam jedną z fotografii Freemana - smugi światła na płaskorzeźbie świątyni Angkor - zdjęcie, które można zrobić jak sam autor określił tylko w jednym ściśle określonym momencie.


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito

może to jest właśnie jeden z najważniejszych kluczy do dobrej fotografii krajobrazu? ;-)


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito

#31 WildRoses

WildRoses
  • Lokalizacja:
    kujawsko-pomorskie

Napisano 02 styczeń 2010 - 17:34

hmmm, talent, ten wyjątkowy jak sam piszesz posiadają tylko nieliczni. W takim razie co mają zrobić pozostali? Odłożyć aparat i podziwiać zdjęcia najlepszych?

MZ oprócz talentu jest jeszcze coś co nazywamy wrażliwością, umiejętnością dostrzegania piękna nie tylko w spektakularnym zachodzie słońca, ale w każdej gałązce, kwiatku czy zasuszonym liściu. I tej właśnie wrażliwości, umiejętności patrzenia na świat w kategoriach piękna zwykłych rzeczy według mnie można się nauczyć. Jedni wykorzystają do tego książki w stylu "100 sposobów na...", inni będą oglądali znakomite fotografie Ansela Adamsa, a jeszcze inni po prostu usiadą i będą się godzinami wpatrywać w ziarenka piasku przesuwające się na plaży.
Który sposób jest najlepszy? Chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale warto spróbować wszystkich i później samemu określić własną ścieżkę. Oczywiście nie oznacza to, że można robić dobre zdjecia nie mając podstawowej wiedzy technicznej - czasem może i się uda, ale to tylko wyjątki potwierdzające regułę. Niestety zbyt dużo ostatnio widzi się "dzieł" mających uchodzić za wybitne tylko dlatego, że ich autor mianuje się artystą i uważa, że takie przyziemne sprawy jak kompozycja, GO, perspektywa go nie dotyczą.

W kwestii światła przypomniało mi się takie mądre zdanie, już nie pamiętam czyje - że w fotografii nie ma złego światła, trzeba tylko dopasować kadr i temat do warunków. No ale wtedy potrzebne jest oprócz wiedzy, umiejętności i wrażliwości jeszcze jedna bardzo ważna rzecz - cierpliwość. Bo przecież jeśli siedzi w wyobraźni samotna wierzba osnuta mgłą w świetne wschodzącego słońca to nie pozostaje nic innego jak taką wierzbę znaleźć, obejrzeć z każdej strony, ułożyć w głowie odpowiedni kadr, a potem... czekać na odpowiednie warunki, czasem tygodniami i miesiącami.
Nikon i klamoty

#32 SCRUBBY

SCRUBBY
  • Użytkownik
  • 556 postów

Napisano 02 styczeń 2010 - 19:25

talent, ten wyjątkowy jak sam piszesz posiadają tylko nieliczni. W takim razie co mają zrobić pozostali? Odłożyć aparat i podziwiać zdjęcia najlepszych?

Zdecydowanmie nie. Obecnie takie firmy jak NG, WPP potrafią zebrać kilkadziesiąt tysięcy zdjęć, by pokazać, że TO zdjęcie jest najlepsze. My, którzy znamy się ciut-ciut na foografii obejrzymy je i parskniemy śmiechem. Przykładem ostatni WPP, zeszłoroczny NG, sesje modelek sprzed miesiąca w Vouge, kalendarz Pirelli na 2010, okładka Playboya_PL z Doda (masakra na żywo w PS)...

warto spróbować wszystkich i później samemu określić własną ścieżkę

I to jest najtrudniejsze. Wielcy dochodzili latami do swojej ścieżki, swojego stylu.

nie oznacza to, że można robić dobre zdjecia nie mając podstawowej wiedzy technicznej

Niestety tak. Przykłady podałem na początku postu. Jednak by zdjęcie zachwyciło WSZYSTKICH, musi być także dobre technicznie (nawet b.dobre). Zwłaszcza dotyczy to zdjęć przyrody ożywionej i nieożywionej. Na wojnie dobry kadr, to ten, który pokazuje emocje. W lesie, na łące strasznie trudno zrobić takie zdjęcie, które poruszy widza. A jednak niektórym się udaje :)
SCRUBBY - moje tracki GPS z różnych wypadów

C40D | S10-20 | C50 | C24-105L | Cokin | DIGIPOD A2841P | BH-15N | NEX-3, 16mm

#33 Qelka (Karolina Myroniuk)

Qelka
  • Lokalizacja:
    zachodniopomorskie

Napisano 02 styczeń 2010 - 19:35

okładka Playboya_PL z Doda (masakra na żywo w PS)...


SCRUBBY, a gdzie Twoja wrażliwośc :-P otwórz się a przekonasz się jak piękny to obraz :mrgreen:

"Żyjemy w niebezpiecznej epoce. Ludzie zdobyli kontrolę nad przyrodą, zanim zdobyli kontrolę nad sobą."

 Albert Schweitzer (1875 - 1965)

 

http://myroniuk.wix.com/wildlife


#34 WildRoses

WildRoses
  • Lokalizacja:
    kujawsko-pomorskie

Napisano 02 styczeń 2010 - 19:43

SCRUBBY, wszystkich żadne zdjęcie nie zachwyci - tyle ile osób tyle będzie opinii. Jedni genialną fotografię określą jako arcydzieło podczas gdy inni stwierdzą zaledwie "dobre" i na to nie ma rady. Gusta są różne.

Wielcy dochodzili latami do swojej ścieżki, swojego stylu.

miałam raczej na myśli własny sposób nauki, na styl jak mówisz pracuje się latami
Nikon i klamoty

#35 SCRUBBY

SCRUBBY
  • Użytkownik
  • 556 postów

Napisano 02 styczeń 2010 - 20:05

SCRUBBY napisał/a:
Wielcy dochodzili latami do swojej ścieżki, swojego stylu.

miałam raczej na myśli własny sposób nauki, na styl jak mówisz pracuje się latami


Prawda. My zapewne jesteśmy na początku tej drogi... ;)
SCRUBBY - moje tracki GPS z różnych wypadów

C40D | S10-20 | C50 | C24-105L | Cokin | DIGIPOD A2841P | BH-15N | NEX-3, 16mm

#36 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 02 styczeń 2010 - 21:07

Koleżanki, koledzy, prośba do was, abyście w tym wątku nie odbiegali zbytnio od tematu. Bo jak tak dalej będzie to poproszę Morava, żeby posprzątał, albo skasował wątek.

Zachowajmy tutaj pewien poziom i piszmy tylko wtedy, gdy naprawdę mamy coś sensownego do powiedzenia.

#37 WildRoses

WildRoses
  • Lokalizacja:
    kujawsko-pomorskie

Napisano 03 styczeń 2010 - 11:46

Pyzik, piszesz, że w większości przypadków starasz się jak najlepiej poznać topografię rejonów, które fotografujesz. Mnie od jakiegoś czasu nurtuje pytanie jak sobie poradzić z fotografią miejsc, w których jesteś po raz pierwszy i nie ma czasu na dogłębne poznawanie otoczenia. Trochę jeżdżę po świecie i przyznam szczerze, że do tej pory nie udało mi się w satysfakcjonujący sposób połaczyć jednej i drugiej pasji - o ile wspomnień i obrazów w głowie pozostaja tysiące to efekt zapisany na matrycy dalece odbiega od tego co chciałabym widzieć.

Oczywiście nie chodzi mi o to aby z wakacyjnego wyjazdu przywozić arcydzieła, raczej przyzwoite zdjęcia trochę ciekawsze od typowych pocztówek. Freeman np. radzi by przed takim wyjazdem jak najlepiej poznać miejsce - zaczynając od szerokości geograficznej a kończąc na typowej dla danego obszaru pogodzie. Chciałam zapytać jaki Ty masz na to sposób - nie chodzi już nawet o jakieś odległe kraje ale miejsca tu w Polsce. Dla Ciebie np. KPN to niemal "własne podwórko", ale co ma zrobić ktoś kto tam przyjedzie po raz pierwszy? Czy uważasz że dokładne przestudiowanie map, przewodników, prognozy pogody jest warte zachodu czy lepiej "iść na żywioł"?
Nikon i klamoty

#38 SCRUBBY

SCRUBBY
  • Użytkownik
  • 556 postów

Napisano 03 styczeń 2010 - 15:01

KPN to niemal "własne podwórko", ale co ma zrobić ktoś kto tam przyjedzie po raz pierwszy? Czy uważasz że dokładne przestudiowanie map, przewodników, prognozy pogody jest warte zachodu czy lepiej "iść na żywioł"?

Ponieważ KPN to także moje podwórko. Niestety zmartwię Cię i strzaskam Twoje wyobrażenie o super zdjęciach z miejsc odwiedzanych po raz pierwszy. Ja jestem w KPN o każdej porze roku i to powielokroć. Przejeździłem po KPN ponad 3,5 tyś km rowerem i choć mam w głowie fajne kadry, to jednak nie było jeszcze nigdy pogody takiej, która uczyniłaby zdjęcie wyjątkowym. Tak więc "chcąc mieć zdjęcie roku, musisz przez rok chodzić w to samo miejsce".
SCRUBBY - moje tracki GPS z różnych wypadów

C40D | S10-20 | C50 | C24-105L | Cokin | DIGIPOD A2841P | BH-15N | NEX-3, 16mm

#39 August

August
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 03 styczeń 2010 - 17:31

Piszecie tutaj o talencie i..zapewne jest w tym sporo racji.
Ale utalentowanych ludzi jest (wbrew pozorom) naprawdę mnóstwo...Rzecz w tym by ten talent w sobie odnaleźć (lub dać odnaleźć innym) a następnie stale nad nim pracować.
Usain Bolt jest niewątpliwie olbrzymim talentem tyle że bez morderczego treningu nie osiągnąłby takich rezultatów. Tak jest w sporcie, tak jest w muzyce, tak jest w każdym rodzaju aktywności jaką ludzie podejmują.
Fotografia nie jest tu niczym specjalnym. Talent jest niezbędny by z tej gliny zrobić rzeczywiście piękne naczynie, ale jak nie nauczysz się obracać kołem to nic z tego nie wyjdzie. Dlatego trzeba pracować nad swoją sztuką tak jak to pisze Pyzik. Robić jak najwięcej zdjęć, ale tez i szukać kadrów i miejsc na kadry. Talent wsparty wiedzą i doświadczeniem dopiero pozwoli osiągnąć rezultat. I nie myślmy tu o jednym czy dwóch dobrych zdjęciach, bo takie trafić się mogą każdemu - sztuka to utrzymać stały, równy poziom przez cały czas...
A czas to coś czego potrzeba niestety najbardziej, bo bez niego nie zdobędziemy wymaganego doświadczenia...
Nie mam talentu do fotografowania, tego jestem pewny, ale nie dałem i nie daję sobie na to by go odnaleźć dość czasu. Bo życie weryfikuje pewne sprawy.
Dlatego rada dla młodszych, których naprawdę wielu z potencjałem się tu pojawia - zaczynajcie jak najszybciej i jeśli myślicie o fotografii poważnie angażujcie się w nią teraz, póki macie dość czasu i zapału.
<p>Nikon FX i Olympus m4/3

#40 Pyzik

Pyzik
  • Użytkownik
  • 291 postów

Napisano 03 styczeń 2010 - 19:06

Chciałam zapytać jaki Ty masz na to sposób - nie chodzi już nawet o jakieś odległe kraje ale miejsca tu w Polsce. Dla Ciebie np. KPN to niemal "własne podwórko", ale co ma zrobić ktoś kto tam przyjedzie po raz pierwszy? Czy uważasz że dokładne przestudiowanie map, przewodników, prognozy pogody jest warte zachodu czy lepiej "iść na żywioł"?


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito

Dołączona grafika


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Dołączona grafika


Tekst usunięty na życzenie autora /- edit by Qgito




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych