filtry a ustawianie ekspozycjii
Rozpoczęty przez
BlueDun
, 03 lut 2008 21:50
9 odpowiedzi w tym temacie
#1
Napisano 03 luty 2008 - 21:50
nabyłem szarą połówkę , z miękkim przejściem zmniejszającą naswietlenie o dwie działki przysłony .
mam pytanko jak sie przeprowadza pomiar światła ?
pod zaszarzeniem ? przy zdjętym ?
innym punktem ?
czarna magia !
mam pytanko jak sie przeprowadza pomiar światła ?
pod zaszarzeniem ? przy zdjętym ?
innym punktem ?
czarna magia !
#2
Napisano 03 luty 2008 - 22:12
BlueDun, fajne pytanie w sumie nie wiem. Ja bym najpierw pomierzył bez filtra tak aby ciemne obszary były prawidłowo doświetlone. Potem założył filtr żeby nieba nie przepalić. Albo jechać na manualu
#3
Napisano 03 luty 2008 - 22:18
Trzeba dobrze poznac swoj korpus, sposob jego naswietlania przy najczesciej uzywanym pomiarze swiatla. wtedy praca z polowka nie stanowi problemu a o efektach decyduje fotografujacy
#4
Napisano 04 luty 2008 - 10:33
Generalnie jak ustawisz sobie kadr i przyciemnisz niebo, czy co tam chcesz, to normalnie mierzysz, lustrzanka mierzy przez obiektyw, więc odpowiednio zmierzy Ci z przyciemnieniem. Przynajmniej ja tak robie, może sie mylę, ale efekty są zadowalające, więc nie zmieniam tej metody. Mierzenie przed założeniem szarej połówki byłoby męczące, potem ją nakręcić, powrócić do parametrów przed zalożeniem, za dużo zachodu.
#5
Napisano 04 luty 2008 - 14:01
Ja mierzę z filtrem.
Czasami podnoszę aparat ciut wyżej i blokuję ekspozycję (przycisk *) i dopiero przekadrowuję i cykam zdjęcie.
Czasami podnoszę aparat ciut wyżej i blokuję ekspozycję (przycisk *) i dopiero przekadrowuję i cykam zdjęcie.
Canon 400D + Tamron 55-200 i coś krótszego (50 1.8)
#6
Napisano 04 luty 2008 - 14:29
nie przekonuje nie to ,
jak wykonam pomiar z filtrem np. cw to będę miałe ekspozycje dla całej sceny , przecież po to założyłem połówkę , aby doświetlić cienie , nie przepalając nieba
uśredniając pomiar jakby nadal usredniam scenę , ale już patrząc przez filtr , czyli bliżej prawdy .
podnosząc aparat pomiar jest "za jasny" czylinic nie osiągam wzgledem niedoświetlenia nieba , mz oczywiście
jak wykonam pomiar z filtrem np. cw to będę miałe ekspozycje dla całej sceny , przecież po to założyłem połówkę , aby doświetlić cienie , nie przepalając nieba
uśredniając pomiar jakby nadal usredniam scenę , ale już patrząc przez filtr , czyli bliżej prawdy .
podnosząc aparat pomiar jest "za jasny" czylinic nie osiągam wzgledem niedoświetlenia nieba , mz oczywiście
Zgodnie z punktem 7. regulaminu, ten użytkownik został usunięty z forum.
#7
Napisano 04 luty 2008 - 15:33
BlueDun a próbowałeś doświadczalnie? Przekonasz się sam, ustaw statyw kilka ujęć i po sprawie
#8
Napisano 04 luty 2008 - 17:49
Roby już mnie ubiegł, miałem to samo napisać. Masz głowę na karku, może wymyślisz jeszcze jedną metodę . Doświadczalnie wybierzesz najlepiej tobie pasujący sposób.BlueDun a próbowałeś doświadczalnie? Przekonasz się sam, ustaw statyw kilka ujęć i po sprawie
#9
Napisano 12 luty 2008 - 13:37
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na twoje pytanie.
Generalnie, można rozpatrywać trzy przypadki:
1. Pomiar matrycowy - mierzysz światło z filtrem, nic nie kombinujesz.
2. Pomiar punktowy, naświetlanie "na to co w obrębie połówki" - wtedy musisz przesunąć filtr w taki sposób, aby to, na co naświetlasz znalazło się w centrum kadru (zakładam, że punkt pomiaru jest w centrum - chyba zawsze tak jest, nie?), z połówką przesuniętą na środek tak, jak była nasunięta na punkt pomiaru. Skomplikowanie to brzmi, ale chyba wiadomo o co chodzi...?
3. Pomiar punktowy, naświetlanie "na to co poza obrębem połówki" - wtedy przesuwasz połówkę tak aby nei zasłaniała
Oczywiście, wszystko odpowiednio korygujesz - ale to już inna bajka...
Generalnie, można rozpatrywać trzy przypadki:
1. Pomiar matrycowy - mierzysz światło z filtrem, nic nie kombinujesz.
2. Pomiar punktowy, naświetlanie "na to co w obrębie połówki" - wtedy musisz przesunąć filtr w taki sposób, aby to, na co naświetlasz znalazło się w centrum kadru (zakładam, że punkt pomiaru jest w centrum - chyba zawsze tak jest, nie?), z połówką przesuniętą na środek tak, jak była nasunięta na punkt pomiaru. Skomplikowanie to brzmi, ale chyba wiadomo o co chodzi...?
3. Pomiar punktowy, naświetlanie "na to co poza obrębem połówki" - wtedy przesuwasz połówkę tak aby nei zasłaniała
Oczywiście, wszystko odpowiednio korygujesz - ale to już inna bajka...
Potrzebujesz filtrów Hitech typ Cokin P? Pisz do mnie na PW!!!
Moje obrazki - http://photohibition.blogspot.com/
Moje obrazki - http://photohibition.blogspot.com/
#10
Napisano 16 luty 2008 - 09:51
generalnie połówkę zakładasz po to by bardziej "uśrednić" scenę, wyeliminowac z niej duzy kontrast pomiędzy swiatłami i cieniem. Więc mierzyć powinieneś razem z filtrem, gdyz tylko wtedy aparat widzi całą scenę i przy pomiarze matrycowym powinieneś uzyskać prawidłową ekspozycję. Stosując pomiar punktowy mierzyłbym z ciemniejszego miejsca z nadzieją, że ciemniejsza część filtra pozwoli uniknąc przpalenia jasnych warstw zdjęcia...
To takie moje teoretyczne rozważania, ale niedługo poprę je praktyką, szara połówka już czeka na przetestowanie...
To takie moje teoretyczne rozważania, ale niedługo poprę je praktyką, szara połówka już czeka na przetestowanie...
<p>Nikon FX i Olympus m4/3
Podobne tematy
Temat | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|
B+W 77mm Filtry polaryzacyjne |
|
|
|
Filtry Hitech 85 |
|
|
|
Monopod, statyw Manfrotto i filtry Cokin, B+W oraz Haida |
|
||
Obiektyw Canon EF 50/1.8 STM plus filtry B+W |
|
|
|
Zestaw Cokin, holdery, filtry ND, pierścienie, osłony. |
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych