Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Polub nas na Facebooku!       

x


Zdjęcie

Krótkie i długie ekspozycje w krajobrazie


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
35 odpowiedzi w tym temacie

#1 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 13:43

Nie ma na Forum zbyt wielu zdjęć krajobrazowych o czasie ekspozycji wymagającym włączenia trybu Bulb a osobiście uważam, że założenie silnego filtra szarego i naświetlanie matrycy przez kilkadziesiąt czy kilkaset sekund daje często całkiem fajny efekt. Myślę więc, że warto warto założyć oddzielny wątek z rozmytymi chmurami czy wygładzonym morzem, niezależnie od tego, że takie zdjęcia mogą pojawić się w wątkach tematycznych ...

 

A może lepiej prezentować takie zdjęcia parami ? "Zwykłą" krótką ekspozycją, robioną często do skomponowania kadru i długą, różniącą się tylko czasem naświetlania. Ja zwykle takie dwa kadry na karcie mam, więc pozwolę sobie na podrzucenie takiej parki od czasu do czasu.

 

Ciekaw jestem co myślicie o takim pomyśle na wątek...

 

Na początek dwie niedawno popełnione parki, pozwolę sobie numerować je tym samym numerem, z dodatkową numeracją dla wersji.

 

1. Wyspy Zawadowskie, Wisła pod Warszawą

 

a. wersja "zwykła" (1/10 sekundy)

_IGP3322.jpg

 

b. wersja "długa" (119 sekund)

_IGP3323.jpg

 

 

2. Łąka w Zgonie, południowe Mazury

 

a. 1/8 sekundy

_IGP4441.jpg

 

b. 143 sekundy

_IGP4445.jpg


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#2 Animal (Krzysiek)

Animal

    poprzednio "What now"

  • Portfolio
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Wiek: 27
  • Lokalizacja:
    Racibórz

Napisano 23 lipiec 2014 - 16:02

Jak dla mnie to dobry temat u mnie nr.1 są krajobrazy a ty jesteś specjalista w tej dziedzinie xd może się coś nowego nuacze.

#3 lucas_g

lucas_g
  • Użytkownik
  • 639 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 18:51

Ostatnio myślałem właśnie nad zakupem filtra pełnego szarego. Jedna rzecz mnie powstrzymuje póki co, bo nie znalazłem w sieci sposobu, jak obliczyć czas naświetlania. Same zdjęcia z tak długimi czasami prezentują się bardzo dobrze i warto robić ten sam kadr z różnymi czasami.

 

emwi, możesz zdradzić, jak mocny filtr zastosowałeś??



#4 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 19:38

@lucas_g, posiadam tylko jeden typowy filtr pełny szary - Lee Big Stopper - wydłużający czas naświetlania o 10EV czyli w przybliżeniu 1000-krotnie (w praktyce nieco wydłużam czas w porównaniu z prostym iloczynem x1000). Zresztą można to z grubsza obliczyć porównując zdjęcia w parach (specjalnie podałem czasy naśwetlania ;-)) W sumie nauczyłem się obliczać wydłużony czas w głowie, ale są oczywiście aplikacje na smartfony, które pomagają w obliczeniach. Jeżeli zależy mi na dodatkowym wydłużeniu ekspozycji (np. w pogodny dzień) zakładam filtr polaryzacyjny (dodatkowe 1EV) i wykorzystuję jako pełny szary filtr połówkowy (w systemie Lee filtr o szerokości 100mm ma zaciemniony obszar około 70mm a moje podstawowe szkło - DA 15/4 - ma wejście o średnicy 49mm, więc z powodzeniem wystarczy).

 

W przypadku stosowania naprawdę mocnych filtrów szarych trzeba liczyć się z koniecznością mocniejszej obróbki kolorystycznej, ponieważ każdy z nich wprowadza charakterystyczny dla siebie zafarb : Lee Big Stopper niebieski, B+W magentowy, Hitech Pro Stop zielonkawy, etc. Niektóre łatwiej, niektóre trudniej usunąć. W przypadku słabszych fitrów problem jest mniejszy. 

 

3. jeszcze jeden kadr z mazurkiej łąki

 

a. 1/13 sekundy

_IGP4472.jpg

 

b. 81 sekund chwilę później (81 x 13 = 1053x czyli właśnie nieco ponad 10EV)

_IGP4473.jpg


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#5 laszlo111 (Szymon Bartosz)

laszlo111
  • Lokalizacja:
    Bieszczady

Napisano 23 lipiec 2014 - 19:47

@emwi ciekawy temat i ciekawy pomysł na zdjęcia. Z tych, które zamieściłeś te "długie wersje" wydają się ciekawsze od krótkich. Jednak dla miłośników róźnych rodzajów chmur ich rozmazywanie może być wadą uniemożliwiającą identyfikację.



#6 lucas_g

lucas_g
  • Użytkownik
  • 639 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 20:50

emwi, dzięki za tak szerokie wyjaśnienie tematu. Też myślałem o zakupie filtra wydłużającego czas naświetlania o 10EV. Ja będę celował w Hitech Pro Stop czyli z tego co piszesz muszę spodziewać się zielonego zafarbu. Masz może jakąś przykładową fotkę z tym filtrem??

 

Trzecia seria najbardziej mi się podoba i właśnie na Twoich przykładach zauważyłem różnice w kolorystyce, tzn nie widać na nich zafarbu, ale kolory na zdjęciach z dłuższymi czasami wydają się trochę bledsze.

 

W kwestii wyliczeń: jeśli zastosuję filtr szary pełny, wydłużający czas naświetlania o 10EV i dołożę do tego np. szarą połówkę ND 0.9, to czy obliczenie czasu naświetlania np. dla 1/10 powinno wyglądać następująco??:

 

1090 : 10 = 109 sek ?? daj znać proszę, czy się nie mylę??



#7 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 21:05

@lucas_g, te 109 sekund (a raczej coś pomiędzy 100 a 110, w zależności od rzeczywistej siły filtra) będzie dobrym czasem docelowej ekspozycji, jeżeli czas podstawowej ekspozycji przed założeniem filtra ND 3.0 będzie wynosił tą 1/10 sekundy. Zakładam, że połówka 0.9 będzie założona dla zrównoważenia różnicy jasności nieba i ziemi, czyli będzie pełniła swą podstawową funkcję i ta 1/10 sekundy będzie czasem naświetlania z założoną połówką.

 

Kiedyś miałem przez chwilę Pro Stopa Hitecha i musiałem powalczyć z obróbką, nie wiem czy jeszcze mam te pliki. Znam natomiast kilka osób posiadających ten filtr (wszyscy z okolic Warszawy), więc spokojnie mógłbym jeszcze jakąś próbę popełnić.

 

A brak widocznego zafarbu na zdjęciach to kwestia obróbki, wystarczy trochę praktyki.


Użytkownik emwi edytował ten post 23 lipiec 2014 - 21:07

X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#8 lucas_g

lucas_g
  • Użytkownik
  • 639 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 21:27


@lucas_g, te 109 sekund (a raczej coś pomiędzy 100 a 110, w zależności od rzeczywistej siły filtra) będzie dobrym czasem docelowej ekspozycji, jeżeli czas podstawowej ekspozycji przed założeniem filtra ND 3.0 będzie wynosił tą 1/10 sekundy. Zakładam, że połówka 0.9 będzie założona dla zrównoważenia różnicy jasności nieba i ziemi, czyli będzie pełniła swą podstawową funkcję i ta 1/10 sekundy będzie czasem naświetlania z założoną połówką.

 

Dokładnie tak jak napisałeś. A jak jest z ustawianiem ostrości??



#9 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 21:28

ostrość ustawiam przy ekspozycji "normalnej", po założeniu ND 3.0 wyłączam AF


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#10 lucas_g

lucas_g
  • Użytkownik
  • 639 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 21:34



ostrość ustawiam przy ekspozycji "normalnej", po założeniu ND 3.0 wyłączam AF

 

Tak też przypuszczałem.

 

emwi, wielkie dzięki za lekcję. Teraz już wszystko jasne. Pozostaje zakupić filtr i zacząć zabawy z baaaardzo długimi czasami...



#11 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lipiec 2014 - 21:37

 

Tak też przypuszczałem.

 

emwi, wielkie dzięki za lekcję. Teraz już wszystko jasne. Pozostaje zakupić filtr i zacząć zabawy z baaaardzo długimi czasami...

z niecierpliwością czekam na efekty :-)


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#12 Jacenty

Jacenty
  • Użytkownik
  • 398 postów
  • Wiek: 54
  • Lokalizacja:
    Otwock

Napisano 24 lipiec 2014 - 07:26

@emwi - się powoli ofiltrowuję to temat jak raz. Jak coś popełnię, będzie można się popastwić nad efektami.

Jakie doświadczenia ze statywem? Czego unikać przy tak długich ekspozycjach?



#13 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 24 lipiec 2014 - 07:42

Jacek, jeżeli mocno nie wieje ani statyw nie stoi w szybkim nurcie rzeki to nie ma problemu z poruszeniem. W takich warunkach zwykle stabilizuję statyw ręką. No i zawsze można zawiesić jakiś worek z piaskiem czy kamieniami, większość statywów posiada jakieś zaczepy w tym celu. Z drugiej strony, w takich warunkach to co się rusza (chmury, woda) zwykle do rozmycia nie potrzebuje specjalnie długiego czasu naświetlania ;-)

 

Trzeba pamiętać o wyłączeniu ew. stabilizacji w szkle / body i zasłonięciu wizjera, żeby światło nie wpadło na matrycę z drugiej strony, bo mogą pojawić się niefajne zakłócenia na obrazku.

 

I - w zależności od body - ewentualnie do włączenia opcja redukcji szumów przy długich ekspozycjach. Co oznacza zwykle lepszą jakość kosztem dłuższego czasu wymaganego do zrobienia zdjęcia, aparat po wykonaniu podstawowej ekspozycji wykonuje jeszcze jedną, o podobnym czasie, tylko już bez dostępu światła i łączy obie w jednym pliku.

 

Jak coś zarejestrujesz, z przyjemnością obejrzę.


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#14 Jacenty

Jacenty
  • Użytkownik
  • 398 postów
  • Wiek: 54
  • Lokalizacja:
    Otwock

Napisano 24 lipiec 2014 - 08:01

@emwi - poruszyłeś kwestię nurtu, a jak z osiadaniem statywu w piaszczystym dnie.

Omijać grząskie dno, głębiej osadzać?



#15 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 24 lipiec 2014 - 08:05

Nie mam wielkiej praktyki, ale problem rozumiem. Niedawno właśnie miałem właśnie takie zdarzenie w Wiśle. Statyw trochę zmienił pozycję w piaszczystym dnie, nie tylko za sprawą nurtu. Rozwiązania gotowego nie mam, głębsze osadzanie chyba jest jedynym sensownym ...


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#16 ShedirAchird (Szymon Mic)

ShedirAchird
  • Użytkownik
  • 726 postów
  • Wiek: 34
  • Lokalizacja:
    Bielsko-Biała

Napisano 26 lipiec 2014 - 20:42

@Jacenty, @emwi

 

Aby statyw się nie zapadał, wystarczy zwiększyć jego powierzchnię kontaktu z dnem. Jak macie statyw z śrubami na końcach nóżek, to można przykręcić jakieś szerokie deseczki, kawałki blachy itp.


C40D | T17-50 F/2.8 | C85 F/1.8 | S150 F/2.8
 
www.2obiektywy.pl


#17 emwi

emwi
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 08 listopad 2015 - 20:48

Dawno mnie tu nie było :) Dziś kilka kadrów udało mi się popełnić w podwarszawskich Gassach. Na przykład taką parkę :

 

4a. 1/40s

_IGP2950.jpg

 

4b. 30s

_IGP2951.jpg


X-T3, X-T20, X-M1, K-5 IIS, S5 PRO i pleśniaków garść, szklarni nie ogarniam
 


#18 Roby

Roby
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 09 listopad 2015 - 23:14

@emwi porównanie jak i powyższe ciekawe i pouczające :-) Zdjęcie z długim czasem ciekawsze jak dla mnie.



#19 dobry84

dobry84
  • Lokalizacja:
    Puszczykowo

Napisano 11 listopad 2015 - 21:13

właśnie jestem na etapie orientowania się w teorii co, do czego i z czym, więc ten wątek jest dla mnie na czasie. Na tą chwilę dla mnie niewiadomą jest jak mocny filtr szary musze kupić. Pewnie nie wystarczy tylko jeden. Patrząc na ostatnie zdjęcie, wnioskuję, że ND3.0 dla dziennych zdjęć powinien wystarczyć, a przy wieczornych/porannych już pewnie 1.2 lub 0.9. @emwi masz może jakieś doświadczenia, które by mi w tym temacie pomogły?

 

PZDR


Dołączona grafika

#20 robkiz

robkiz

Napisano 11 listopad 2015 - 21:55

Bardzo dobry pomysl na taki watek.

Zdjecia udane, choc akurat 2 bardziej przemawia do mnie "krotka" wersja czyli 2a. Ale za 4b rewelacja ten dlugi czas dodal charakteru.


Robert





Podobne tematy Collapse

  Temat Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych